Waar is magnesium allemaal goed voor?

Magnesium valt onder de categorie minerale zouten en je lichaam maakt dit zelf niet aan.
Omdat je lichaam dit mineraal niet zelf aanmaakt, moeten we dit uit onze voeding halen of aanvullen met voedingssupplementen. Het lichaam heeft magnesium nodig voor de vorming van botten en spieren. Het zorgt ook voor de overdracht van zenuwprikkels en voor een goede werking van de spieren Zonder dit mineraal kan ons lichaam geen energie produceren en zouden onze spieren zich continu samentrekken. Denk maar eens aan kramp in je kuit.

Magnesium is vrijwel overal goed voor. Van je spieren tot opbouw van eiwitten in je lijf.
Bovendien ondersteunt het je energieniveau.
Verder is het goed voor:

  • De vorming van botten en spieren
  • De overdracht van prikkels in je spieren en zenuwbanen
  • Het goed functioneren van spieren
  • Een goede werking van een groot aantal enzymen
  • De energieproductie van de lichaamscellen

Tekenen die kunnen wijzen op tekort

Bij een bloedtest is te meten hoeveel je in je bloed hebt. Maar als je een tekort hebt, dan haalt je lichaam de reserves uit je botten en tanden waardoor er op dat moment wel genoeg in je bloed kan zitten, maar je wel een tekort hebt.

Bij onderstaande klachten kan het zijn dat je een magnesiumtekort hebt. Onderstaande klachten kunnen ook voorkomen bij andere ziektes of tekorten aan mineralen en vitamines. Je kunt dit simpelweg uitzoeken door magnesium bij te slikken.

  • Spierkramp
  • Slaaptekort
  • Onrust
  • Prikkelbaar
  • Verminderde weerstand
  • Futloos
  • Pijnlijke botten en tanden
  • Hoofdpijn

Helpt bij een diepe slaap

Als je regelmatig moeite hebt om in te slapen, door te slapen of in je diepe slaap te komen, kan het zijn dat je een tekort hebt aan magnesium. Het is verstandig om dit voor jezelf te onderzoeken zodat je weer een diepere, rustigere slaap kunt hebben om ’s morgens uitgerust wakker te worden. Een goede slaap zorgt tenslotte weer voor minder stress.

Magnesium is net zoals Melatonine een natuurlijk slaapmiddel.

Magnesium in voeding

  • Donkere bladgroente
  • Avocado’s
  • Onbewerkte volkoren granen
  • Koffie
  • Zuivel producten
  • Vlees
  • Cacao en pure chocolade
  • Zaden en noten

Magnesium in voedingssupplementen

Wanneer je een uitgebreid dieet hebt, en niet sport heb je meestal geen aanvulling nodig. Bij sporters, zwangere vrouwen of mensen die veel last hebben van stress is het wel verstandig om  bij te slikken middels een voedingssupplement.

Bij RealSupps kun je magnesium bestellen in een body spray of in capsules.