10 supplementen en tips bij futloosheid

Nu de sportscholen dicht zijn en iedereen meer thuis is en werkt voelen velen van ons zich somber of futloos. Omdat we minder buiten komen krijgen we minder vitamine D binnen. Je weerstand neemt af omdat je minder beweegt en misschien minder goed eet. Je huid voelt misschien niet zo lekker als normaal omdat de kachel de hele dag aan staan. Herken jij je hierin? Lees dan snel onderstaande tips op het gebied van beweging, voeding en supplementen om jezelf een stuk beter te gaan voelen.

Wat kun je er aan doen en welke supplementen kun je nemen?

 

1.    Gezond eten.

Zorg dat je genoeg fruit, groente en vezels binnen krijgt. Voeding is essentieel voor meer energie. Hierbij is het belangrijk dat je zo weinig mogelijk bewerkt voedsel eet omdat hier vaak veel suikers in zitten. Je kunt je voeding eventueel nog aanvullen met de juiste  supplementen, Een tekort aan essentiële voedingsstoffen kan leiden tot stress en stress leidt vaak weer tot een tekort aan voedingsstoffen. Wanneer je moe bent heb je vaak minder zin om te koken en meer behoefte aan suikers. Hierdoor kom je in een vicieuze cirkel terecht die vaak moeilijk te doorbreken is. Een goede tip die kan helpen om je meer zin te laten krijgen in verse en gezonde voeding is simpelweg inspiratie opdoen!
Op Instagram en Pinterest staan enorm veel lekkere recepten die je doen watertanden bij het zien van de mooie creaties. Wil je af en toe een lekkere verantwoorde cheat meal? Wij hebben speciaal voor jullie een e-book met 7 lekkere recepten gemaakt om toch af en toe te genieten van een heerlijk dessert of tussendoortje. Want dat verdien je!

2.     Zorg voor voldoende slaap.

Een volwassene heeft gemiddeld zeven tot acht uur slaap per nacht nodig. Deze nachtrust heb je nodig om goed te kunnen functioneren. Bij een tekort aan slaap gaat je lichaam meer cortisol aanmaken en dat zorgt voor meer stress en futloosheid.

Een aantal tips om een betere nachtrust te krijgen:

  • Probeer in de avond geen cafeïne- en suikerhoudende dranken te drinken. Vervang dit voor een kopje kruidenthee.
  • Vermijd een uur voordat je gaat slapen schermen zoals mobiele telefoon of tv. Hiervoor in de plaats kun je een boek lezen.
  • Maak je slaapkamer zo donker mogelijk.
  • Ontspanningsoefeningen kunnen helpen om in een ruststand te komen en slaperig te worden.

Lees ook ons artikel “waarom slaap en rust de key is voor succes” voor meer informatie en tips voor een goede nachtrust.

 

3.     Beweeg voldoende

Nu iedereen meer thuis werkt en de sportscholen dicht zijn wordt er veel minder bewogen. De stukjes die je normaal loopt naar of op je werk vallen grotendeels weg. Je ritme is weg. De kunst is nu om een nieuw ritme te creëren waarbij je voldoende beweging krijgt. Als je op kantoor werkt ga je meestal lunchen met collega’s en eventueel een wandeling maken. Nu je thuis werkt lunch je later of even snel aan je bureau. Probeer een vaste dagindeling aan te houden waarbij je op vaste tijden luncht en een pauze inplant voor een wandeling.
Je zult zien dat je na deze wandeling weer een stuk geconcentreerder bent dan daarvoor!
Tip: schaf een stappenteller aan en probeer tussen de 8 en 10 duizend stappen per dag te zetten.

Uit een Frans onderzoek is gebleken dat wandelen in de natuur je cortisol verlaagd. Af en toe een wandeling in het bos is daarom aan te raden.

 

4.     Welke supplementen kunnen hierbij helpen?

Ijzer

  • Draagt bij tot de vermindering van vermoeidheid
  • Helpt bij het vrijmaken van energie uit voeding
  • Draagt bij aan een betere concentratie

Magnesium

  • Draagt bij aan diepere slaap
  • Helpt bij de verhoging van weerstand tegen stress
  • Draagt bij aan een beter geheugen en concentratie

Vitamine C

  • Verhoogt je weerstand
  • Helpt bij het verlagen van stress
  • Helpt bij vermoeidheid, angst en depressie

Vitamine D

  • Draagt bij aan een goede werking van het afweersysteem
  • Helpt bij het opnemen van calcium uit voeding
  • Helpt tegen depressieve gevoelens

Vitamine B12

  • Helpt om koolhydraten tot energie om te zetten
  • Geeft een boost aan je verteringssysteem
  • Helpt tegen depressiviteit

Vitamine B6

  • Voor een hoger energielevel
  • Draagt bij aan een betere weerstand
  • Voor een betere spijsvertering

Foliumzuur

  • Helpt bij het verminderen van vermoeidheid
  • Ondersteunt het immuunsysteem
  • Draagt bij aan een heldere geest

Vitamine A

  • Draagt bij aan het afweersysteem
  • Draagt bij aan het gezond houden van de huid
  • Goede werking van de ogen

Ashwagandha

  • Helpt bij de verlaging van stress
  • Geeft extra energie
  • Voor een betere mentale focus

Visolie

  • Draagt bij tot de instandhouding van de normale hersenfunctie
  • Heeft een gunstig effect op de hormoonhuishouding
  • Helpt tegen hart- en vaatziekten

Moet jij je voorraad vitamine en mineralen nog aanvullen na het lezen van bovenstaand artikel?
Kijk dan snel op deze pagina van de website voor een ruime keuze aan supplementen!

Sinds kort kun je nu bij ons ook een ‘ health stack kopen. Hierin zitten visoliecapsules, vitamine C en een vitamineral complex. Deze heeft een samenstelling van alle belangrijke vitamine en mineralen die essentieel zijn voor het functioneren van de stofwisseling en het immuunsysteem.

 

 

health stack

Je zult zien dat wanneer je bovenstaande tips opvolgt je jezelf binnen een week al een stuk beter voelt. Maak desnoods een weekplanning waar je alles opzet. Van je pauzes tot wat je gaat eten tot wanneer je je supplementen inneemt. Zo creëer je structuur en verander je je dagritme.